marți, 30 decembrie 2008

UNIVERSITATEA

Temeiurile legale ale consolidarii autonomiei depline a Universitatii.

La 19 ianuarie 1991, din initiativa prof. univ. dr. Aurelian Gh. Bondrea, ia fiinta, la domiciliul sau din Bucuresti, FUNDATIA ROMANIA DE MAINE – institutie de cultura, stiinta si invatamant, autonoma, fara scopuri politice sau patrimoniale (nonprofit) –, al carei presedinte a fost ales de adunarea generala constitutiva a membrilor fondatori.
Prin Sentinta civila nr. 109 din 12 februarie 1991, Judecatoria Sectorului 1, Bucuresti, admite cererea de inscriere a Fundatiei Romania de Maine in Registrul asociatiilor si fundatiilor, prin aceasta devenind persoana juridica de drept privat.

In conformitate cu prevederile art. 7 din Statutul Fundatiei Romania de Maine, aprobat de adunarea generala constitutiva, scopul si obiectivele propuse se realizeaza prin institutiile sale de profil, care organizeaza si desfasoara, in conditiile legii, activitati de invatamant, stiinta si cultura. Inspirat de modelul Fundatiei si al Universitatii Harvard, prof. univ. dr. Aurelian Gh. Bondrea, presedintele Fundatiei Romania de Maine, a conceput, initiat, organizat si condus, Universitatea Spiru Haret, al carei spirit tutelar este marele om de stiinta, reformator si ctitor al invatamantului modern in Romania, Spiru Haret.

Ca presedinte al Fundatiei Romania de Maine, a desemnat membrii primului Senat universitar si conducerile consiliilor stiintifice de profil: acad. Stefan Milcu – presedinte de onoare; prof. univ. dr. Aurelian Gh. Bondrea – presedinte; acad. Nicolae Teodorescu – rector al Universitatii Spiru Haret; acad. Anghel Rugina; acad. Ion Coteanu; acad. N.N. Constantinescu; acad. Radu Voinea; acad. Vasile Gionea; acad. Romulus Vulcanescu; acad. David Davidescu; acad. Cristian Hera; acad. D.R. Popescu; scriitorul Paul Anghel; artistul poporului Radu Beligan; prof. univ. dr. Ion Rebedeu; prof. univ. dr. Adam Popescu; prof. univ. dr. Grigore Posea; prof. univ. dr. Constantin Mecu; prof. univ. dr. Alexandru Zanfir; prof. univ. dr. Iulian Mincu; prof. univ. dr. Ion Tudosescu; prof. univ. dr. Marin Ivascu; prof. univ. dr. Victor Giuleanu; prof. univ. dr. ing. Dan Ghiocel; prof. univ. dr. Corneliu Baloescu; prof. univ. dr. Emil Mihuleac; prof. univ. dr. Ioan Kunst Ghermanescu; prof. univ. dr. Mircea Nicolaescu; prof. univ. dr. Marin Voiculescu; prof. univ. dr. Ion T. Radu; prof. univ. dr. Ioan Pop De Popa; prof. univ. dr. Augustin Garbea; prof. univ. dr. Ion Dodu Balan; prof. univ. dr. Gheorghe Achitei; prof. univ. dr. Mihai Golu; prof. univ. dr. Ioan Scurtu; prof. univ. dr. Gheorghe Cazan; prof. univ. dr. Virgil Craiu; prof. univ. dr. Constantin Luca; prof. univ. dr. Ion Anghel; prof. univ. dr. Ion Stoica.

Componenta primului senat universitar si conducerile consiliilor stiintifice de profil au fost confirmate, ulterior, prin Incheierile Judecatoriei Sectorului 1, Bucuresti, din datele de 30 aprilie 1993 si 30 mai 1994.

In cadrul Universitatii Spiru Haret din structura Fundatiei Romania de Maine – sub auspiciile careia functioneaza, au luat fiinta, pana in prezent, 30 facultati cu 49 specializari, care au parcurs, in timp, etapele de autorizare provizorie si acreditare prevazute de legislatia nationala, astfel ca, la 14 februarie 2000, Universitatea Spiru Haret a fost acreditata de Consiliul National de Evaluare Academica si Acreditare, singurul organism abilitat pentru evaluarea si acreditarea institutiilor de invatamant superior, pentru asigurarea calitatii procesului de invatamant, aflat sub control parlamentar.
Legea nr. 443 din 5 iulie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 491 din 9 iulie 2002, consfinteste faptul ca Universitatea Spiru Haret, acreditata, este „institutie de invatamant superior, persoana juridica de drept privat si de utilitate publica, parte a sistemului national de invatamant”.
Marca inregistrata la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, conform Certificatului de inregistrare a marcii nr. 067666, are denumirea FUNDATIA ROMANIA DE MAINE UNIVERSITATEA SPIRU HARET INVATAMANT STIINTA, CULTURA, culorile revendicate fiind rosu, galben, albastru. Durata de protectie a marcii este de zece ani, cu incepere de la data de 19.05.2005.

Potrivit prevederilor art. 1161(1) din Legea nr. 480/2006 pentru modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata, Universitatea Spiru Haret, universitate particulara, este „institutie de invatamant superior libera, deschisa, autonoma atat din punct de vedere academic, cat si economico-financiar, avand drept fundament proprietatea privata, garantata de Constitutie”.

Art. 1162(1) din aceeasi lege prevede ca „Structurile si functiile de conducere ale universitatilor particulare, atributiile, modul de constituire, durata mandatelor si limitele de varsta ale cadrelor didactice sunt stabilite de Carta universitatii. Deciziile definitive, in acest sens, revin universitatii”, iar art.1162(2) stipuleaza ca „Universitatile particulare pot infiinta functia de presedinte al universitatii, ordonator de credite, cu atributii stabilite de Carta universitatii”.

In temeiul acestor prevederi legale, prin Hotararea Senatului Universitatii Spiru Haret, din data de 24 ianuarie 2007, adoptata in unanimitate, presedintele Fundatiei Romania de Maine – presedinte al Senatului universitar, precum si rector ales al Universitatii, a devenit, de drept, presedintele Universitatii Spiru Haret, avand calitatea de ordonator de credite. Mandatul Presedintelui Universitatii este nelimitat.

Universitatea Spiru Haret a aderat la idealurile si principiile inscrise in Magna Charta Universitatum, adoptata la Bologna, in anul 1988, actionand pentru transpunerea, in spatiul invatamantului superior si al cercetarii stiintifice, a reglementarilor, normelor si valorilor promovate in cadrul Procesului Bologna. Presedintele si Rectorul Universitatii a semnat, in anul 2005, la Bologna, Magna Charta Universitatum, angajandu-se, in numele Universitatii, sa respecte si sa promoveze autonomia academica, valorile si drepturile universitare fundamentale, sa raspunda eficient provocarilor generate de trecerea la societatea bazata pe cunoastere, de procesul de globalizare.

Evolutiile in plan legislativ general, referitoare la autonomia universitara, ca si in plan institutional intern si-au gasit reflectarea in noua Carta a Universitatii Spiru Haret, aprobata, in unanimitate, de Senatul universitar la 27 septembrie 2007.

Universitatea Spiru Haret are relatii de interdependenta organica in plan academic, administrativ si economico-financiar, cu celelalte structuri institutionale si unitati din cadrul Fundatiei Romania de Maine: Televiziunea si Radio Romania de Maine – posturi nationale cu caracter educational, stiintific, cultural, singurele cu acest profil din mass-media romaneasca, Institutul de Sociologie si Opinie Publica (ISOP), Institutul de Studii pentru Dezvoltarea Economico-Sociala a Romaniei, Institutul de Relatii Internationale si Studii Europene, Academia de Cultura Nationala Dimitrie Gusti, Editura Fundatiei Romania de Maine, revista Opinia nationala – saptamanal de opinie, informatie si idei de larg interes national, Complexul tipografic computerizat, Cluburile studentesti, Caminele studentesti, Complexul sportiv multifunctional, Centrul de proiectare si Antrepriza de constructii. Toate acestea asigura suportul necesar pentru desfasurarea unui proces de invatamant performant, competitiv, de calitate, precum si conditii deosebite de studiu, cazare, masa si recreere pentru studenti.

2. Misiunea si obiectivele Universitatii Spiru Haret

Misiunea Universitatii Spiru Haret consta in:

  • formarea de specialisti cu nivel superior de pregatire, asigurand acestora calificari profesionale care sa le ofere sanse reale in competitia de pe piata libera a fortei de munca;
  • dezvoltarea activitatii de cercetare stiintifica, stimularea gandirii si fortelor creative, valorificarea multilaterala a procesului de creatie stiintifica, artistica, sportiva etc.

Pentru indeplinirea misiunii sale, Universitatea a stabilit urmatoarele obiective:

  1. crearea si organizarea structurilor institutionale necesare predarii, invatarii, evaluarii, cercetarii stiintifice, corespunzatoare exigentelor institutiilor de invatamant superior performante;
  2. modernizarea permanenta a procesului de invatamant, prin perfectionarea programelor de studii universitare, in stransa corelatie cu progresul societatii bazate pe cunoastere, cu cerintele vietii economico-sociale;
  3. asumarea principiului calitatii in intreaga activitate desfasurata in Universitate;
  4. dezvoltarea activitatii de cercetare stiintifica, prin implicarea plenara a cadrelor didactice, cercetatorilor si studentilor si realizarea de parteneriate in acest domeniu cu universitati, institute de cercetare stiintifica, unitati economico-sociale etc. din tara si din strainatate;
  5. autoevaluarea/evaluarea periodica a activitatii didactice si stiintifice, avand in vedere standardele si indicatorii de performanta care asigura calitatea procesului de invatamant si a cercetarii stiintifice;
  6. promovarea si dezvoltarea programelor de mobilitati nationale si internationale ale studentilor, cadrelor didactice si cercetatorilor;
  7. realizarea unui management institutional strategic, performant si transparent;
  8. educarea studentilor in spiritul respectarii drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului, demnitatii, intelegerii reciproce, tolerantei si colaborarii;
  9. mentinerea relatiilor profesionale si stiintifice cu absolventii Universitatii;
  10. afirmarea performantelor stiintifice ale membrilor comunitatii universitare pe plan national si international;
  11. extinderea si diversificarea formelor de cooperare interinstitutionala pe plan national si international;
  12. asigurarea surselor de finantare, consolidarea, extinderea si modernizarea permanenta a bazei materiale, gospodarirea lor judicioasa si eficienta.

3. Structura Universitatii Spiru Haret

In prezent, Universitatea Spiru Haret are, in structura sa, 30 de facultati, cu 50 programe de studii universitare de licenta, 58 de programe de studii postuniversitare de masterat si 64 de programe de studii universitare de masterat (ciclul II de studii universitare), care functioneaza in conformitate cu prevederile legale.

In baza prevederilor art. 60(1) din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in structura Universitatii

Spiru Haret functioneaza, pe langa invatamantul de zi, formele de invatamant la distanta si cu frecventa redusa. Indiferent de forma de invatamant, calitatea trebuie sa fie aceeasi, deoarece continutul invatamantului, personalul didactic, baza materiala, tehnologiile moderne, performante, utilizate atat in realizarea pregatirii, cat si in procesul de evaluare a acesteia, sunt aceleasi pentru toti studentii si masteranzii Universitatii Spiru Haret.

Este un fapt binecunoscut ca, in epoca in care traim, invatamantul, stiinta, cultura sunt considerate pilonii dezvoltarii. In absenta unor resurse umane bine pregatite, cultivate, creative, nu putem vorbi de dezvoltare durabila si de prosperitate. In societatea cunoasterii, caracteristica secolului XXI, formelor traditionale de invatamant – de zi si cu frecventa redusa – li s-a adaugat invatamantul la distanta, considerat a fi invatamantul viitorului. Numit si invatamant la domiciliu, aceasta forma de pregatire moderna, dinamica, de mare perspectiva nu poate fi conceputa in absenta utilizarii celor mai noi si performante tehnologii, care necesita costuri estimate la zeci de milioane de dolari.

Invatamantul informatizat, bazat pe calculator, Internet, televiziune, softuri performante, ofera o flexibilitate mai mare a modalitatilor de pregatire si evaluare, este mai adaptabil la nevoile studentilor, asigura un suport solid pentru realizarea reusitei in competitia de pe piata muncii.

Anticipand aceasta evolutie in sfera educationala, determinata de cerintele unei piete tot mai globalizate, de dorinta de pregatire la nivel superior a unor categorii sociale largi, de cele mai diferite varste, din perspectiva educatiei permanente, de costurile moderate ale scolarizarii, Universitatea Spiru Haret s-a pregatit temeinic pentru a oferi servicii educationale de calitate, construindu-si o infrastructura performanta, competitiva: retea proprie de 10.000 de calculatoare de ultima generatie, racordate la Internet, platforma proprie de e-learning de tip Blackboard, televiziunea si radio-ul proprii Romania de Maine, editura si un complex tipografic ultramodern proprii.

Promovand un invatamant cu o pregnanta dimensiune sociala, Universitatea noastra a creat o retea de centre pentru invatamant la distanta la scara nationala, in fiecare municipiu resedinta de judet functionand un asemenea centru.

Totodata, raspunzand, in principal, numeroaselor solicitari ale cetatenilor romani rezidenti in alte state din Europa, America de Nord si alte zone ale lumii, precum si cetatenilor straini inscrisi la studii la Universitatea Spiru Haret, au fost infiintate centre pentru invatamant la distanta peste hotare, la New York, To ronto, Madrid, Roma, Paris, Viena, Chisinau si Tel Aviv.

Pentru studentii si masteranzii arondati tuturor acestor centre au fost asigurate resursele de pregatire (biblioteca virtuala, cursuri tiparite, cursuri sinteza, consultatii si dezbateri la TvRM si Radio Romania de Maine, in Opinia nationala), evaluare pe platforma informatica Blackboard (sustinerea examenelor din sesiunile curente, dar si examenele de licenta). Evaluarea computerizata s-a dovedit a fi un succes, eliminand aprecierile subiective, tentativele de coruptie si frauda. Obiectivitatea, transparenta deplina, cunoasterea instantanee a rezultatelor, durata redusa sunt caracteristici ale procesului de evaluare desfasurat computerizat, apreciate elogios de studenti, parinti si cadrele didactice.

Mentionam desfasurarea, in premiera nationala, a examenului de licenta on-line, atat in centrele ID din tara, cat si in strainatate. In acelasi timp, beneficiind de facilitatile oferite de platforma de e-learning Blackboard, Senatul Universitatii Spiru Haret a decis organizarea studiilor postuniversitare si a programelor de studii universitare de masterat in forma online.

Structura Universitatii Spiru Haret cuprinde, totodata, urmatoarele departamente si centre: Departamentul pentru invatamant la distanta, Departamentul pentru invatamant cu frecventa redusa, Departamentul pentru programe de masterat si doctorat, Departamentul pentru cercetarea stiintifica, Departamentul pentru pregatirea personalului didactic, Departamentul pentru tehnologia informatiei, Departamentul pentru studiul limbilor straine, Centrul de consiliere si orientare in cariera.

4. Asigurarea calitatii procesului de invatamant si cercetare stiintifica, a intregii activitati a Universitatii Spiru Haret

4.1. Calitatea procesului de invatamant

Un deziderat major, care a jalonat activitatea Universitatii Spiru Haret inca de la infiintare, a fost cresterea continua a calitatii procesului de invatamant – concept multidimensional, dinamic si structurat pe mai multe niveluri, corelat cu cadrul contextual al unui model educational, cu misiunea si obiectivele institutiei, precum si cu standardele specifice din interiorul unui sistem, program, discipline date. Insa chiar sporirea calitatii este un proces, care presupune parcurgerea unor etape, mai cu seama cand este vorba de o institutie care se construieste din mers si care se autosustine integral. De aceea, paralel cu crearea unei infrastructuri solide proprii, cu asigurarea personalului didactic si auxiliar competent propriu – elemente ce reprezinta ele insele indicatori ai calitatii, s-au facut eforturi constante pentru sporirea calitatii actului educational – continut, forme, modalitati de evaluare a pregatirii, schimbarea accentului pe beneficiar etc.

Un moment semnificativ in demersul continuu si constructiv de crestere a calitatii invatamantului l-a constituit trecerea la structurarea studiilor universitare pe trei cicluri, in conformitate cu cerintele Procesului Bologna: licenta, masterat, doctorat (L–M–D), cu o durata a studiilor de 3, 2 si, respectiv 3 ani si un numar de 60 de credite de studiu transferabile pe un an de studiu.

Pentru Universitatea Spiru Haret, aceasta trecere a reprezentat o veritabila reforma, o schimbare de fond, concretizata in regandirea continutului invatamantului, prin conceperea unor noi planuri de invatamant, asigurarea unei mai bune corelari intre ciclurile de studii si includerea rezultatelor cercetarii stiintifice in cursuri, seminarii, dezbateri, utilizarea tehnologiilor moderne de predare, seminarizare, invatare, intre disciplinele teoretice si cele practic-aplicative, perfectionarea sistemului de credite de studiu transferabile, constructia unui nou sistem de evaluare a pregatirii studentilor si masteranzilor, bazat pe folosirea celor mai performante tehnologii informatice etc., toate avand, drept obiectiv esential, cresterea calitatii procesului educational.

Aceasta restructurare majora la nivelul Universitatii Spiru Haret, al institutiilor de invatamant superior din Romania vizeaza, in principal:

  • racordarea invatamantului universitar romanesc la spatiul european al invatamantului superior si al cercetarii stiintifice;
  • corelarea mai buna a programelor institutiilor de invatamant superior cu cerintele pietei fortei de munca;
  • optimizarea activitatilor practice in ansamblul procesului didactic;
  • corelarea mai buna a domeniilor si programelor de studii universitare cu nomenclatorul ocupatiilor, care trebuie reactualizat periodic;
  • convergenta, comparabilitatea si compatibilitatea programelor de studii;
  • extinderea si perfectionarea sistemului de credite de studiu transferabile;
  • colaborarea in emiterea si recunoasterea diplomelor de studii universitare;
  • promovarea mobilitatii studentilor, a cadrelor didactice si cercetatorilor;
  • promovarea valorilor europene autentice.

La nivelul Universitatii Spiru Haret, asigurarea calitatii procesului de invatamant este coordonata si atent monitorizata de Presedintele si Rectorul Universitatii, de Senatul universitar si Biroul executiv, de Comisia pentru evaluarea interna si asigurarea calitatii procesului de invatamant, iar, la nivelul facultatilor si al celorlalte structuri ale Universitatii, de comisii de profil special instituite.

Problematica asigurarii calitatii in procesul de invatamant, in intreaga activitate, a fost cuprinsa, ca prioritate, in strategia de dezvoltare a Universitatii Spiru Haret pentru perioada 2008–2012, aprobata de Senatul universitar cu prilejul alegerilor desfasurate in luna martie 2008.

a) Calitatea cursurilor, manualelor, auxiliarelor didactice universitare
O cerinta expres formulata, izvorata din respectarea prevederilor legale, pentru ocuparea, prin concurs, a posturilor didactice vacante de profesor, conferentiar si lector universitar este aceea ca titularii de discipline sa fie autori de tratate, cursuri sau manuale tiparite. Totodata, datorita regandirii si conceperii unor noi planuri de invatamant, acoperind noi continuturi, odata cu structurarea studiilor universitare pe cele 3 cicluri, s-a manifestat necesitatea realizarii de cursuri noi si publicarii a numeroase editii noi, revazute si adaugite ale unor manuale si cursuri editate in anii anteriori. La acestea se adauga alte carti cu destinatie didactica – cursuri de sinteza, caiete de seminar, caiete de lucrari practice, caiete de laborator, culegeri de probleme etc. Rezultatul, in plan editorial, a fost remarcabil.

Daca in perioada octombrie 2000–martie 2004, in Editura Fundatiei Romania de Maine au aparut 557 titluri de cursuri si manuale, intr-un tiraj de aproape 620.000 exemplare, reprezentand o valoare de 62.000.000.000 lei vechi, in intervalul aprilie 2004–1 martie 2008 au aparut circa 1.200 titluri, in valoare totala de aproape 280.000.000.000 lei vechi. Asadar, o crestere de 2,2 ori a numarului de titluri, de 3 ori a tirajului si de 4,5 ori a valorii totale. Tematica abordata in tratatele, cursurile si manualele editate oglindeste probleme majore ale evolutiei Romaniei in etapa actuala, ale economiei de piata si integrarii europene, statului de drept si democratiei, ale stiintei, invatamantului si culturii nationale in stransa corelatie cu evolutiile lumii contemporane, ale globalizarii si relatiilor internationale, in primul rand europene, ale securitatii si pacii.

Cadrele didactice, cercetatorii stiintifici, autori ai cursurilor si manualelor, dar si ai tratatelor, monografiilor de specialitate nutresc convingerea ca tinuta stiintifica, expunerea metodica, sistematizarea logica, selectia valorica, noutatea in domeniu, intr-un cuvant inalta calitate a continutului, se constituie in criterii de baza ale transmiterii eficiente a cunostintelor, faciliteaza drumul studentilor spre calificarea competitiva, spre indeplinirea exigentelor activitatii de cercetare stiintifica in folosul societatii.

In prezent, cursurile universitare si lucrarile didactice ajutatoare publicate in Editura Fundatiei Romania de Maine acopera in proportie de 85% disciplinele din noile planuri de invatamant. Subliniem si faptul ca manualele, cursurile si materialele didactice ajutatoare sunt subventionate de Fundatia Romania de Maine, fiind vandute studentilor Universitatii Spiru Haret cu o reducere de 30%.

b) Diversitatea modalitatilor de pregatire, utilizarea celor mai moderne si competitive tehnologii
Alaturi de cursurile, manualele, auxiliarele didactice tiparite, studentii si masteranzii Universitatii Spiru Haret beneficiaza de acces gratuit la biblioteca virtuala a fiecarei facultati, de prelegerile, consultatiile, dezbaterile, lucrarile de laborator prezentate, in direct sau inregistrate, de cadrele didactice la TvRM, post national, universitar si cultural propriu, dar si de consultatiile gazduite in paginile saptamanalului Opinia nationala.

Ca urmare, studentii si masteranzii Universitatii Spiru Haret au acces si pot utiliza atat modalitatile clasice de pregatire cat si pe cele moderne, bazate pe noile tehnologii. Se impune, insa, necesitatea unei mai rapide adaptari a unor cadre didactice la exigentele impuse de noile tehnologii – calculator, Internet, televiziune, ca si a utilizarii unor didactici moderne in procesul de predare–invatare.

c) Organizarea de studii postuniversitare de masterat, de programe de studii universitare de masterat si doctorat
Dupa acreditarea Universitatii noastre au fost intreprinse demersurile necesare pentru obtinerea acordului de organizare a studiilor postuniversitare de tip masterat, cu durata de 3 semestre. Au fost aprobate 58 de programe, in domenii diverse si de mare interes practic si teoretic. Ele au fost si sunt urmate de un numar semnificativ de masteranzi, dovada a interesului si atractivitatii tematicii.

Incepand cu anul de invatamant 2008–2009 va debuta ciclul doi de studii universitare – studiile de masterat, cu durata de 2 ani. Universitatea Spiru Haret a pregatit, prin intermediul facultatilor si Departamentului masterate, un numar de 64 programe de masterat intr-o arie tematica larga, variata, cu deschidere si finalitate practica nemijlocite.

In acelasi timp, din toamna anului 2008 vor fi organizate si studii universitare de doctorat, acoperind, astfel, si cel de-al treilea ciclu al studiilor universitare.

d) Finalizarea studiilor universitare
Acreditarea Universitatii Spiru Haret a facut posibil ca examenele de finalizare a studiilor de licenta, masterat si a modulului psihopedagogic sa fie sustinute in cadrul acesteia.

Din anul 2003 si pana in prezent, serviciul Diplome de studii a pregatit, pentru eliberarea catre absolventi, 32.600 diplome de licenta, 1.800 diplome de master, cca. 9.000 de certificate de absolvire a modulului psihopedagogic.

De mentionat faptul ca, pana la aceasta data, circa 85.000 de persoane au absolvit Universitatea Spiru Haret, sustinand examenele de finalizare a studiilor fie in institutia in care s-au pregatit, fie, inainte de 2003, in institutii de invatamant superior de stat.

In vara anului 2008 incheie studiile de licenta prima promotie cu studii universitare de 3 ani (ciclul I – licenta), ultima promotie cu durata studiilor de 4 ani, cursuri de zi si o promotie cu durata studiilor de 5 ani, forma de invatamant cu frecventa redusa.

Numarul estimat al absolventilor, promotia 2008, este de peste 40.000. Pentru desfasurarea, in conditii optime, a examenului de licenta pentru un numar record de absolventi, s-au facut si se fac pregatiri serioase: afisarea, din timp, a tematicii si bibliografiei, sprijinirea viitorilor absolventi in promovarea tuturor examenelor, asigurarea infrastructurii necesare, programarea atenta a desfasurarii examenului de finalizare a studiilor.

Este un moment de o deosebita importanta in viata Universitatii noastre, care va reflecta si incununa eforturile comune intreprinse, in ultimii ani, de cadrele didactice si studentii Universitatii Spiru Haret, pentru asigurarea unei pregatiri de inalt nivel, care sa permita absolventilor acces si integrare rapida pe piata muncii.

4.2. Calitatea personalului didactic

In intervalul 2004–2008, numarul cadrelor didactice titularizate, prin concurs, cu norma de baza la Universitatea Spiru Haret, a crescut de la 592 la 775 cadre didactice, dintre care 27 profesori universitari, 40 conferentiari universitari si 116 lectori universitari.

In prezent, 80,8% din totalul posturilor didactice din Universitatea Spiru Haret sunt acoperite de cadre didactice cu norma de baza in institutia noastra, ceea ce exprima atat realizarea dezideratului de a avea cadre didactice proprii, stabile, cat si prestigiul dobandit de universitate. Personalului didactic deja existent i s-au adaugat cadre de valoare, cu vocatie didactica si stiintifica recunoscuta. S-a imbunatatit substantial raportul dintre cadrele didactice cu experienta didactica si vechime in invatamantul superior si cadrele tinere. In prezent, la marea majoritate a facultatilor, procentul cadrelor didactice sub 40 de ani este de cca. 65%. Merita subliniate, de asemenea, preocuparea si interesul cadrelor didactice tinere de a se inscrie si urma forme de pregatire de nivel postuniversitar – studii de masterat sau doctorale.

4.3. Beneficiarii procesului educational

Evolutia numarului candidatilor admisi, in perioada 2004/2005 – 2007/2008, la Universitatea Spiru Haret confirma nu numai prestigiul, recunoasterea si audienta de care se bucura institutia noastra in randul opiniei publice din tara si de peste hotare, dar si faptul ca Universitatea Spiru Haret este pregatita sa raspunda, prin conditiile create si facilitatile oferite studentilor si masteranzilor, exigentelor manifestate pentru realizarea unui invatamant de inalta calitate, la nivelul standardelor nationale si internationale.

In anul universitar 2007/2008, numarul candidatilor admisi in anul I a crescut de aproape 5 ori fata de anul 2004/2005.

5. Activitatea de cercetare stiintifica – obiectiv strategic al Universitatii Spiru Haret

Este, deja, un fapt binecunoscut ca nivelul de dezvoltare a unei societati este dependent, in mod esential, de realizarile din sferele invatamantului, cercetarii stiintifice, culturii, considerate a fi factorii propulsori ai progresului, mai cu seama in lumea de azi. Fara un invatamant de calitate, performant, fara elite intelectuale, fara scoli de cercetare, fara cultivarea si stimularea creativitatii si a capacitatii de inovare, o societate risca sa involueze si chiar sa dispara. Dinamica si performantele invatamantului superior sunt profund influentate de existenta unui sector puternic de cercetare universitara, a unui cadru legislativ coerent, a resurselor materiale si financiare necesare, a unui sistem de recrutare si selectie a specialistilor cu inalta calificare si potential creator.

Eforturile intreprinse de Universitatea Spiru Haret pentru asigurarea integrarii sale in spatiul national si european al cercetarii stiintifice au fost orientate in directia conceperii propriei strategii de cercetare-dezvoltare, pornind de la evaluarea starii de fapt, definirii setului de obiective strategice si specifice ale cercetarii-dezvoltarii, elaborarii planului de cercetare-dezvoltare si stabilirii instrumentelor necesare pentru realizarea sa.

Strategia de cercetare-dezvoltare are ca obiectiv definitoriu situarea Universitatii Spiru Haret intre cele mai prestigioase universitati din Europa, prin modernitatea procesului de invatamant, prin cresterea ritmului creatiei, al inovarii si implementarea rezultatelor acestor procese. Este deja o realitate faptul ca diferenta dintre universitati si dintre cadrele didactice este data de capacitatea de cercetare stiintifica pe plan intern, dar, mai ales, international, iar calitatea procesului de invatamant trebuie sustinuta de cadre didactice care desfasoara activitate de cercetare recunoscuta in plan stiintific.

Intre obiectivele specifice urmarite de Universitatea Spiru Haret in domeniul cercetarii mentionam: promovarea excelentei in cercetarea stiintifica, transmiterea si utilizarea cunostintelor; stimularea competitiei pentru atragerea de resurse financiare; incurajarea pluralitatii; orientarea spre identificarea si utilizarea de resurse si oportunitati diverse; desfasurarea activitatii de cercetare, pe baza de programe strategice, la nivelul institutelor, facultatilor, centrelor de cercetare; valorificarea plenara si complexa a rezultatelor cercetarii.

Pornind de la aceste obiective majore, au fost intreprinse demersurile si activitatile necesare pentru intocmirea si depunerea raportului de autoevaluare a cercetarii stiintifice a Universitatii Spiru Haret la CNCSIS, pentru declansarea procedurilor de evaluare-atestare a capacitatii de a desfasura activitate de cercetare-dezvoltare. Alcatuirea acestui raport de autoevaluare este rezultatul unui minutios proces de analiza detaliata si realista a activitatilor de cercetare realizate in facultatile Universitatii Spiru Haret in perioada 2005–2007.

Desi a inregistrat, in ultimul timp, unele progrese meritorii, cercetarea stiintifica in Universitatea Spiru Haret nu se ridica la nivelul potentialului creativ de care dispune institutia, al infrastructurii existente si al resurselor umane deosebite – cadre didactice, studenti, masteranzi, care pot fi si trebuie atrase in activitatea de cercetare.

Participarea cadrelor didactice, cercetatorilor, studentilor, masteranzilor la cele peste 80 de contracte de cercetare internationale, nationale, de tip grant CNCSIS, programe COST sau de cooperare bilaterala a fost modesta, neuniforma. Cu toate ca a fost declarat obiectiv strategic al Universitatii, rezultatele sunt departe de asteptari si de cerinte. Consolidarea locului dobandit de Universitatea Spiru Haret pe plan national, european si international trebuie sa-si aiba o puternica sustinere in dezvoltarea accelerata si la standarde ridicate a activitatii de cercetare-dezvoltare, in implicarea fiecaruia si a tuturor in procesul de inovare si de valorificare a rezultatelor acestuia.

6. Infrastructura performanta – suport solid pentru activitatea complexa a Universitatii

Amplificarea, dezvoltarea si consolidarea bazei materiale proprii au constituit preocupari majore ale conducerii Fundatiei Romania de Maine si ale Universitatii Spiru Haret. In ultimii 4 ani s-au facut investitii deosebit de importante, care au imbogatit patrimoniul existent. Volumul cheltuielilor pentru investitii din totalul veniturilor a crescut continuu, de la 155.355.030.000 lei vechi, in 2004, la 709.967.430.000 lei vechi, in anul 2007.

In anul 2007, investitiile au sporit, fata de anul 2004, de 4,57 ori, fiind concretizate in: achizitionarea de noi imobile la Sibiu, Timisoara, Viena, Madrid si extinderea celui din B-dul Basarabia din Bucuresti, cumpararea a peste 3.000 calculatoare de ultima generatie, a unui sistem complex de testare psihologica, de mobilier, birotica etc., in valoare totala de 510.014.550.000 lei vechi.

In baza unui contract de colaborare, incheiat intre Universitatea Spiru Haret si Asociatia Nationala a Caselor de Cultura ale Sindicatelor din Romania, au fost inchiriate, modernizate si dotate spatii corespunzatoare pentru functionarea, in cele mai bune conditii, a Centrelor pentru invatamant la distanta din municipiile, resedinte de judet. Centrele teritoriale pentru invatamant la distanta din Ploiesti, Cluj-Napoca, Sibiu, Timisoara, Viena si Madrid dispun de spatiile proprii ale Universitatii Spiru Haret si Fundatiei Romania de Maine.

In intervalul 2004–2008, au intrat, in patrimoniul Universitatii Spiru Haret si al Fundatiei Romania de Maine, doua imobile, monumente istorice si de arhitectura de mare valoare, situate in Bucuresti, str. Otetari nr. 2 si str. Nicolae Iorga nr. 34–36.

Totodata, au fost extinse spatiile de invatamant proprii pentru Facultatile de Sociologie si Asistenta Sociala si Psihologie. Este in proces de finalizare constructia unei cladiri cu o suprafata de cca. 8.500 mp., care va fi pusa la dispozitia facultatilor cu profil economic, din Bucuresti, ale Universitatii Spiru Haret.

Recent, au fost inchiriate, pentru Centrul de invatamant la distanta, care functioneaza in Capitala Italiei, spatii decente si au fost dotate corespunzator.

7. Management institutional performant – premisa si factor determinant in realizarea obiectivelor propuse

Realizarile remarcabile obtinute, intr-un interval de timp scurt, n-ar fi fost posibile fara existenta unui management de inalta calitate. La nivelul Universitatii Spiru Haret s-a constituit, sub conducerea nemijlocita a presedintelui si rectorului Universitatii, o echipa manageriala, care a facut posibila realizarea obiectivelor stabilite. Toate structurile de conducere din cadrul Universitatii Spiru Haret au colaborat strans, s-au implicat activ in rezolvarea obiectivelor propuse si a problemelor aparute, contribuind decisiv la obtinerea rezultatelor cu care Universitatea se mandreste.

8. Cooperarea interna si externa a Universitatii Spiru Haret

Perioada 2004–2008 a fost marcata de extinderea, amplificarea si diversificarea relatiilor de cooperare, in plan intern si international, dintre Universitatea Spiru Haret si Fundatia Romania de Maine si universitati, fundatii, asociatii, alte institutii.

Universitatea si Fundatia au facut eforturi remarcabile pentru a-si promova imaginea, a-si face cunoscute realizarile, au participat la manifestari importante, interne si externe, au incheiat parteneriate, conventii, au stabilit relatii de colaborare in diferite domenii.

Membra a Aliantei Universitare pentru Democratie inca din 1993, care grupeaza peste 150 de universitati din SUA si tari ale Europei Centrale si de Est, Universitatea Spiru Haret a fost prezenta la reuniunile desfasurate anual, in perioada supusa analizei, avand o participare activa, de substanta.

Totodata, a fost prezenta, cu contributii notabile, la Conferinta Internationala On-line Educa, Berlin (2005, 2006, 2007), la Forumul Balcanic de Comunicare, Kavala-Grecia (2005, 2006, 2007), The First European Quality Assurance Forum, München (2006), EUA Workshop Managing University Community, Strasbourg (2006), Milano (2007), The EUA fourth Convention of European Higher Education Institutions, Lisabona (2007), la Reuniunea rectorilor europeni, organizata cu prilejul aniversarii a 50 de ani de la semnarea Tratatului de la Roma, de Universitatile Sapienza si Latran din Roma (2007), la The Second European Quality Assurance Forum, Roma (2007), la reuniunea AUF–CONFRECO, Chisinau (2008) etc.

Semnatara a Magna Charta Universitatum, la Bologna (2005), Universitatea Spiru Haret a devenit membru al Magna Charta Observatory (2005), membru asociat al Asociatiei Universitare Europene – EUA (2005), membru fondator al Forumului Balcanic de Comunicare (2005), membru al Agentiei Universitare Francofone – AUF (2006) si al Confederatiei Centrelor de Limbi Straine Universitare Europene – Cercles (2006).

Universitatea Spiru Haret a incheiat acorduri de cooperare interuniversitara, care prevad schimburi de cadre didactice, cercetatori si studenti, sustinere de cursuri si conferinte, proiecte comune de cercetare, stagii de practica, schimburi de publicatii, cu institutii de invatamant superior, institute, companii internationale: Universitatea Libera Internationala din Moldova, Chisinau, Republica Moldova; Universitatea Jaume I. Castello, Spania; Universitatea din Perugia, Italia; Universita Ca Foscari di Venice, Italia; Universita degli Studi di Torino, Italia; Université de Liège, Belgia; Universitatea Paris 8, Franta; Universitatea din Salamanca si Universitatea Internationala din Andaluzia, Spania; Archives et Musée de la Littérature din Bruxelles, Belgia; Institutul Francez din Bucuresti; Institutul Dante Aligheri din Bucuresti si Institutul Cervantes din Bucuresti; British Council din Bucuresti; societati si companii: SC Eurocenter AMOBA SRL–ECL; NBCC International, SUA; Compania Torquay – Devon, Marea Britanie; Veneto-Vicenza, Italia etc.

Universitatea Spiru Haret si Fundatia Romania de Maine au fost vizitate de distinse personalitati ale lumii diplomatice, academice si stiintifice: ambasadorul Republicii Peru la Bucuresti; atasatul cultural al Ambasadei SUA in Romania; prof. Laurent Macé si prof. Roger-François Gauthier, directori la Centrul de Studii Europene de la Strasbourg; Garrigos Bueno Joaquin, directorul Institutului Cervantes din Bucuresti; prof. arh. Valerio Olgiati de la Academia de Architectura, Mendrísio, Elvetia; prof. dr. Alberto Castaldini, directorul Institutului Dante Aligheri din Bucuresti; prof. Jean-Marc Defergs, directorul Institutului Superior de Limbi Straine, Liège, Belgia; dr. Scott Hincle, Clinical Traning Coordinate for NBCC International, prof. Tom Clawson, presedintele NBCC-US etc.

Perioada 2004–2008 a fost marcata de evenimente remarcabile pentru Universitatea Spiru Haret, cu ecou international deosebit. Dupa conferirea titlului de Doctor Honoris Causa Sanctitatii Sale Papa Ioan Paul al II-lea de catre Universitatea Spiru Haret, presedintele si rectorul acesteia a fost invitat de Suveranul Pontif la Castel Gandolfo, in septembrie 2004.

Totodata, in luna iunie 2007, presedintele si rectorul Universitatii Spiru Haret a fost primit, la Roma, de presedintele Italiei, Giorgio Napolitano si de Sanctitatea Sa Papa Benedict al XVI-lea.

Actiunile, momentele, evenimentele mentionate demonstreaza, cu pregnanta, deschiderea ampla spre lume a Universitatii Spiru Haret si Fundatiei Romania de Maine, dorinta de colaborare, pe multiple planuri, in spatiul european si international al invatamantului si cercetarii. Reprezinta, totodata, expresia prestigiului dobandit de institutia noastra, o dovada de necontestat a menirii sale de promovare a valorilor invatamantului, stiintei si culturii romanesti in spatiul universal.

Succinta prezentare a activitatii si rezultatelor obtinute de comunitatea noastra academica,in perioada 2004–2008,se constituie intr-o marturie convingatoare a intelegerii si asumarii marilor raspunderi pentru destinul invatamantului superior national, pentru instruirea, formarea si educarea specialistilor de azi si de maine, a generatiilor care vor edifica Romania secolului XXI.

Niciun comentariu: